środa, 7 marca 2012

Wynurzenia kinomaniaczki

Inni znani aktorzy angielscy w tej POPRZEDNIEJ wersji. Reżyser też BARDZO ZNANY
Jedna z dawniejszych ekranizacji " Jane Eyre "
Plakat filmu, który niedawno wszedł na ekrany naszych kin, a o którym wiele się mówiło i pisało, także przy okazji Oskarów. O filmie, jako zbyt śmiałym tematycznie na upodobania Akademii Filmowej, nominującej do tej nagrody.
Ale także o aktorze, do którego podobno należał miniony rok ze względu na kreacje w kilku filmach i to bardzo różnorodne kreacje, jeśli porówna się  bohaterów takich filmów, jak właśnie ów  "Wstyd " , a  np.najnowszą ekranizację powieści z XIX w.
znaną w Polsce pt. : " Dziwne losy Jane Eyre ".
Nie poznam na razie filmu  "Wstyd ", ale udało mi się, całkiem niedawno,  obejrzeć na monitorze mego komputra właśnie tego przystojnego AKTORA  w roli
pana Edwarda Rochestera , postaci ze  wspomnianej powieści. Książkę tę przeczytałam po raz pierwszy już jako dorosła kobieta, gdy sama wprowadziłam ją do księgozbioru biblioteki, którą przyszło mi prowadzić - pod koniec lat 60-tych. Jeśli dobrze kojarzę, było to pierwsze powojenne ( ewentualnie jedno z pierwszych ) wydanie polskie
( poprzednie aż w r. 1930 ). Moja Córka poznała  i bardzo polubiła tę książkę w znacznie młodszym, niż ja, wieku - podobnie jak i " Wichrowe wzgórza " - autorstwa drugiej ze znanych sióstr - pisarek angielskich z połowy XIXw. Obie powieści, obok książek Jane Austen, doczekały się po kilka ekranizacji, ale rekord należy chyba do
" Dziwnych losów... " ( poczytałam sobie właśnie w Necie, ale niestety nie widziałam na własne oczy ). Byłyśmy z Córką bardzo zaciekawione tą ostatnią wersją filmową z powodu  dwu głównych ról, przede wszystkim, ale i całości także...
W roli Jane - młoda aktorka z nieco polskim rodowodem, choć Australijka - Mia
Wasikowska, poznana jako Alicja z Krainy Czarów ( Tima Burtona ). I właśnie ten ostatnio popularny przystojniak ( też jeszcze młody - tylko 34- letni ) - Michael
Fassbender ( bardzo podobne nazwisko do innego dawno znanego, ciemnoskórego aktora amerykańskiego, co mnie przez jakiś czas wprowadzało w błąd ) w roli
tajemniczego, nieco ponurego, fascynującego pana Rochestera...
Na  plakatach wcześniejszych ekranizacji tej poczytnej powieści widać jacy  jeszcze znani angielscy aktorzy kreowali tę postać - np. Timothy Dalton ( wszak to jeden z odtwórców ...Jamesa Bonda ! ) Zdjęcie drugie... od GÓRY!
Na pierwszym - William Hurt i w roli Jane - córka głośnego kiedyś piosenkarza, kompozytora,aktora, a także skandalisty... ( Serge Gainsbourg  ) oraz  śpiewającej aktorki  Jane Birkin ...
Zdjęcia, oczywiście z Netu...


Plakat oraz zdjęcia z  widzianej przeze mnie wersji
Przyznaję,  że bardzo mi się podobała ta ekranizacja oraz wykonawcy dwu głównych rół, a także warto zauważyć , że w ważnej także dla fabuły powiesci - ochmistrzyni  domu Rochestera - bardzo znana, wybitna wręcz,  aktorka angielska - Judi Dench ( np. wstrząsająca rola w filmie - " IRIS " o pisarce Iris Murdoch ).

*******************

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz